Artículo -
Publicado en:IAE Business School

Encuentro de investigación, desarrollo y difusión: Gonzalo Valdés Ulloa

Gonzalo Valdés Ulloa (UTALCA, Chile) estuvo a cargo de un nuevo Seminario.

​Durante la última edición de nuestros Encuentros, contamos con la visita de Gonzalo Valdés Ulloa (UTALCA, Chile), quien presentará su trabajo “Institutional Effects in the Worldwide Expansion of Innovation”

Gonzalo Valdés es profesor en la Facultad de Negocios y Economía de la Universidad de Talca, Chile. Anteriormente, se desempeñó como postdoctoral researcher en Stanford University y como instructor para la Universidad Técnica Federico Santa María (UTFSM) en Chile. Obtuvo sus títulos de PhD in Management Science and Engineering y MA in Sociology por parte de Stanford University.

Sus intereses de research y teaching comprenden el comportamiento/teoría organizacional, los sistemas de innovación, como también el análisis de los negocios y organizaciones en la era post-industrial. Dentro de sus proyectos más recientes se encuentra el estudio de los factores subyacentes a la expansión global de la innovación económica en las organizaciones. Dicha investigación tiene como objetivo vincular la teoría organizacional con las capacidades socioeconómicas de un país para innovar.

Entre sus trabajos más destacados, se encuentran publicaciones como “The learning imperative in postindustrial work”, en co-autoría con Stephen R. Barley para Work and Occupations, y “E-government maturity model in public agencies” para Government Information Quarterly.

​​20181001_115820.jpg

Abstract

In this work, I conceptualize innovation as a core institution of the world economy and society, and study the factors involved in its expansion across the globe. Specifically, I examine local conditions and global institutional pressures affecting a country’s willingness to take part in the innovation economy, its level of expenditure on innovation, and the actual product of those expenditures. I use event-history models and panel regressions to test the aforementioned relationships on a sample of 132 countries from 1996 to 2012. Some findings are the following. First, developing countries with close ties to the advanced countries are likely to comply with the norms of the core and initiate actions to be considered as participants of the innovation economy. Second, countries are likely to mimic neighbors in their innovation spending patterns. Third, most developing regions of the world show signs of decoupling (producing significantly less innovation patents at the same level of R&D spending than the core). These results suggest that there is imitation of the global core and of neighbors despite sub-standard levels of efficiency, and that participating in innovation may be as important as producing actual innovation.

Más información sobre Gonzalo Valdés Ulloa